Volgers

maandag 1 februari 2021

Engbertsdijkvenen



Je houdt het niet voor mogelijk wat een prachtige gebieden er in Nederland zijn, die we nog niet hadden ontdekt. Ik had uitgezocht dat je met een dik uur vanuit Wijhe in de Engbertsdijkvenen kunt komen. Tot dan toe waren die mij volkomen onbekend, maar ik zag op de kaart achter Daarlerveen Station een mooi gebiedje, dat mijn nieuwsgierigheid opwekte. Ik zoemde er op in en zo is het gekomen. Vandaag staan we op dat gebied. Het overtreft mijn hoogste verwachtingen. Het is hoogveen in reconstructie, en nu het er beijsd bijligt, is het sprookjesachtig. Blauwen, groenen en grijzen in het water, blond van de rietpluimen, een wijdsheid waar we uren door kunnen dwalen. De aanrij-route is bij Kloosterhaar, ook al zo'n plek waar je nog nooit van gehoord hebt. Wij liepen van Kloosterhaar naar Daarlerveen, het grootste deel over dat Engbertsveen. We lunchten op een plek die van alle smetten vrij was. Na het veen kwam een vrij lang stuk over een grasdijk tot aan het station, ook niet verkeerd. Wat een heerlijke dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten