Volgers

zaterdag 20 februari 2021

Het Wonder van Scheemda

Nee, dat is niet Huize Schaamrood, of het feit dat het dorp in september 1509 in de golven verdween tijdens de Damianusvloed, om vervolgens iets verderop te worden herbouwd. Hoewel dat laatste wel dicht in de buurt van een wonder komt. Ik doel ook niet op de stenen boogbrug over het Trekdiep, die een dubbeldorp maakte van Eexta en Scheemda. Nee, het wonder van Scheemda is natuurlijk die prachtige boon, die door de uitbaters van de Eikemaheert uit de vergetelheid is gerukt en opnieuw, voordat de erwt verloren zou gaan, is opgekweekt. Een heerlijk erwtje, kan ik uit eigen ervaring zeggen, want vandaag stond het op mijn menu. Met enige moeite heb ik een zending te pakken gekregen.
Meteen heb ik de boon in de week gezet, en vandaag kon het er dan van komen. De pot schafte een mooie combinatie van dit Wonder met gekookt bietenloof (een aanrader mensen, nooit meer bietenloof weggooien) en wild zwijn. De erwt is vrij groot en inderdaad wat zoetig, zoals de kweker vermeldt. Heerlijk eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten