Volgers

woensdag 17 februari 2021

Frederiksoord

Startpunt
Na de verjaardag van Marjorie sloeg het weer om. Maandag was er nog ijzel in de ochtend, dinsdag lag er nog natte sneeuw en vandaag was het gewoon weer groen, zij het met een wolkendek. Daarom ging ik er op uit en wel naar Frederiksoord bij Steenwijk. Daarvan had ik een aanbeveling gelezen en je kunt er makkelijk komen vanuit hier. Ik trok mijn dunne winterjas aan, want het zou niet te koud worden. Dat moest ik later bezuren. Maar ik kwam op tijd aan in Frederiksoord en liep door de Koloniën - overduidelijk, wat een eenzaamheid - via Wilhelminaoord. In de open gebieden daar was duidelijk te zien hoe de keuterboeren met elk 3 hectare en identieke boerderijtjes hun boekweit en rogge hebben verbouwd. Ook daar wordt nieuwbouw gepleegd, en zodoende kon ik gebruik maken van een bouwtoilet waar verder geen enkele mogelijkheid tot privé zitten was. Ik liep door naar het gebied van Eese, waar de heeren nog duidelijk heersen. De Van Karnebeeks die in de oorlog rustig bleven doorregeren, hebben hier overal vriendelijk ogende bordjes neergehangen met daarop de duidelijke boodschap 'Strikt Privé, geen toegang'. Toch blijft er daar genoeg te wandelen en te zien over. Door het bos dat daar richting Steenwijk slingert liep ik vrijwel geheel in het groen tot aan het station. Daar merkte ik dat mijn buik toch wel veel kou had opgedaan. 

Een station zonder fietsen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten