Volgers

zondag 14 februari 2021

week 6: Sneeuw, ijs en nazaten

Deze week was bepaald hectisch. De vrieskou zette in, dus Eef bonjourde mij naar huis al voordat ik al mijn afspraken kon nakomen, en niet ten onrechte zo bleek: zondag reed er al geen trein meer. Alles was bevroren, het was ineens -10 en nog kouder. Het sneeuwde aan één stuk door tot er een laag van wel 25 centimeter lag, op mijn garagedak nog meer omdat daar net een hoek is waar stuifsneeuw blijft liggen. Dzt zag er vervaarlijk uit. Ik deed snel alle waterkranen dicht die dicht moesten, en opende de verwarmingen. Nog niet eerder vertoond, die kou. Maar er waren ook lichtpuntjes. Natuurlijk deed ik Pilates, en dat viel helemaal niet tegen in die koude kamer dankzij de verwarming. De bussen reden nog wel, en daarom ging ik woensdag naar Windesheim. Dat lag er schitterend bij. Ik liep er 10 km en genoot van het uitzicht in het bos. Even verderop liep ik langs de IJssel, en die heeft deze week zijn hoogste waterstand sinds jaren. Dus het was bevroren en ondergelopen tegelijkertijd. Er werd volop geschaatst. Mensen hebben heel even het gevoel dat het leven weer normaal is, met de ijzers onder en koek en zopie op de baan. Ook al stonden er bordjes 'Onbetrouwbaar ijs', ze gingen ervoor. De Hermandad keek wel maar was niet al te streng. 

De vrijdag kwam met ijsbloemen op de ramen. Zaterdag gingen Eef (die inmiddels toch was gekomen) en ik vervolgens naar Delden, om over landgoed Twickel te lopen. Ook dat was een lust voor het oog met hoge, ongerepte sneeuwvlaktes en blije mensen buiten. Eef stond eindelijk weer eens tot over de knieën in de sneeuw. Intussen was er levendig ep-verkeer met de kinderen, de donorkinderen en de bonuskinderen. Jantine meldde opgewonden dat ook zij nu haar donorvader heeft gevonden, en al juichend kwam ik op de gedachte om haar te vertellen dat haar lotgenoot Asbjörn bij haar om de hoek woont! Ze wilde graag kennis met hem maken. Het is ook wat, je kunt je verhaal eigenlijk alleen kwijt bij een lotgenoot en waar vind je die zo gauw in Londen. Dus ook dat kwam aan de vork gestoken. Het leverde nog wat leuke filmpjes op van de schaatsende Marieke. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten