Volgers

maandag 2 september 2019

Jan-Peter

Het is weer maandag, en er staat weer een compositie dag op de rol. Niet al te vroeg ging ik vanochtend naar Den Haag. Daar in de bieb hebben Jan-Peter en ik een uur aan mijn compositie ambities gewijd en ik begin te beseffen hoeveel ik nog niet weet. Wat de bereiken van de verschillende instrumenten zijn, dat kan ik nog wel opzoeken. Maar hoe de klanken in de verschillende registers zijn, daar weet ik niets van. Notatie: geen kaas van gegeten. Orkestratie, wat is dat? Ken je de muziek van Henri Dutilleux? Hoe vind je een motief en vooral, hoe werk je het uit? het gaat maar door, het hele uur lang. Reuze boeiend, niet erg strelend voor mijn ego, maar Jan-Peter is wel motiverend. Na een uur hebben we het ook echt helemaal gezien en gehoord. Mijn plan was om daarna naar Beelden aan Zee te gaan, maar dat lukte niet meer, te kort de tijd. Dus ging ik maar terug naar huis, heb nog een boek uitgelezen in de trein dat ik daar kon laten liggen; dat scheelt weer op de stapel.
We deden nog een avondwandelingetje, en mijn zus deelde mee dat ze weer oma is geworden, een dag voor de verjaardag van opa.

1 opmerking:

  1. Wat JP je duidelijk maakt is dat compositie een ambacht is realiseer ik me uit deze blog. De ouden, als Bach kregen het met de moedermelk in muzikale families ingegoten.

    BeantwoordenVerwijderen