Volgers

zaterdag 24 oktober 2020

Achterlijke Wubbe

 Een zaterdag naar de markt, heerlijk eigenlijk. Ik ging even naar het conservatorium om een advertentie op te hangen en ik liep er via de moeilijke weg heen. Dat leverde me weer nieuwe Zwolse vergezichten op. Het is een leuke stad met mooie gebouwen en winkels. Vreselijk nodig moest ik naar het toilet - maar dat mocht niet op het conservatorium. Ik redde het net tot de Hema, waar de prijzen voor het plassen waren verdubbeld. Het was niet al te druk en ik kon verder rustig in de stad rondkijken. Op de markt zelf had ik niets nodig. Maar de grote kerk stond open: boekenmarkt! Dat kon ik niet weerstaan en ik piepte naar binnen om eens rond te sneupen. Onder stemmig orgelgeluid rommelde ik wat tussen de kramen en vond niets bijzonders, hoewel: Ho! wat lag daar? jawel, een boekje van het kwartet met Drs. P. 

Zo heet het
boekje dus
 
Eindeloos heb ik internet afgezocht naar het gedichtenboekje waar ik de naam niet van kende, maar wel een mooie strofe die ik uit mijn hoofd kon citeren: 'De achterlijke Wubbe groeit als kool'. Nergens te vinden natuurlijk; men zit bovenop de drs P. boeken als op een kist met een piratenschat. Ik wist dat het een serie was waarbij vier schrijvers met daaronder Drs. P elkaar een zo moeilijk mogelijke opgave stelden met als thema Streekroman. En daar lag dat boekje! Eindelijk kon ik de wederwaardigheden van boer Teunis, de onfortuinlijke Marie en de achterlijke Wubbe weer lezen. Zoals dat hoort bij een streekroman is het eind goed, al goed. Een prachtige prestatie na al de rampen die de verschillende dichters hun opvolger voorschotelden.

Terug in de trein zat ik me al te verkneukelen, terwijl een dame in haar mobieltje kraakte dat de verbinding zo slecht was, het was hier ook zo'n onbewoond gebied. Echt een gebied voor een streekroman.

(Drs.) PS: het boekje blijkt nog tweedehands te koop te zijn, maar vanuit België.

1 opmerking:

  1. Ja dat was lachen toen je me deze wonderlijke streekroman in onzijnen voorlas. Wat zullen die gasten hebben gelachen, maar het klopte wel allemaal. Fijn dat je het hebt gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen