Volgers

dinsdag 20 oktober 2020

Gezonken schip

 Natuurlijk ga ik na het ontbijt eerst aan de Pilates; het is dinsdag, nietwaar. Het kost me nog altijd geen moeite om een vol uur oefeningen af te werken. Er blijven altijd oefeningen over waarvan ik zeg, ach die hadden ook nog gekund. Maar een uur is genoeg. Daarna beloon ik mezelf met een warme douche, en daarna zou ik het huis gaan uitmesten. Maar het valt eigenlijk erg mee deze keer. Dan wordt het dus koken bakken en braden. Nog een beetje oogst ook, de boerenkool moet er vandaag aan geloven. Niet het laatste hoor, er is nog veel meer. En als dat allemaal staat te weken of te pruttelen, dan is het tijd om achter de vleugel te gaan zitten en zie: er is inspiratie. Eigenlijk stond de Kleine Bonte Specht van Ida Gerhardt op mijn lijst. Maar die zat niet bij mijn uitdraaien, en Tracisch I zat daar wel bij. Dat gedicht gaat over een gezonken schip, de Orpheus, waar de resten van uit een zandbank opsteken. En over de lier van Orpheus. Ik wist meteen wat ik als thema zou gebruiken; de Lier natuurlijk, met zijn vier snaren. Al proberend kwam ik tot een redelijk begin van een lied. 's Avonds hebben we fijn gebridged.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten