Volgers

vrijdag 23 oktober 2020

Verrukkelijk voedsel

 Nee, ik ging niet naar de Hanos vandaag. Eef had me uitgenodigd daarvoor, maar momenteel zou ik echt niet weten wat ik nog nodig heb aan verrukkelijk voedsel. Hoe jammer ook, maar wat in het vat zit verzuurt niet. In plaats daarvan had ik mij voorgenomen om vandaag aan de slag te gaan met mijn nieuwe beroep, dat van componist. Of is het eigenlijk roeping? De Goede Dood (tekst van Boutens) vereiste nog aandacht, en Thracisch I (Ida Gerhardt) staat op stapel. De eerste is nu wel af, en mag dus een .ori nummer krijgen. 

Want zo deel ik mijn liederen in: een getal van 2 cijfers, dat de aard van het lied aanduidt. Dan 2 cijfers,  het volgnummer. Dan de titel, en als het vordert of zelfs klaar is, daar achteraan nog .ori voor origineel. Meestal is dat tenor of sopraan. Als ik dan transponeer, heet het lied hetzelfde maar dan niet .ori maar .bas, .alt, enzovoort. Ja ja je hebt wat te administreren als kunstenaar. En dan ook nog zorgen dat de juiste versie is opgeslagen als .ori. Vaak komt er toch nog een nootje anders te staan - en dan moet ik ook de backup wijzigen. Maar het leukste is natuurlijk het creatieve moment. Dat was er vandaag. Ik zal nog heel wat moeten sleutelen aan Thracisch, maar het begin klinkt goed, en dan het moment waarop de naam van het gezonken schip wordt onthuld: "Orpheus"! daar ben ik heel tevreden mee.

Maar al dat geestelijk voedsel doet niets voor het lichaam. Gelukkig had ik vandaag ook verrukkelijk gewoon voedsel. Linzen, bieten uit eigen tuin en edelhert. Dat houd ik erin; is om je vingers bij op te eten.

2 opmerkingen:

  1. Ja, dat hoor ik vaak: "nog een enkel nootje". Wist niet dat je dan een lawine aan administratie op je hals haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lawine, dat kun je rustig stellen haha.

    BeantwoordenVerwijderen