Volgers

zondag 3 mei 2020

Lezen doet luisteren

Waar kun je beter lezen dan in de trein. Daarom was ik naar het westen afgereisd, en zat dus vandaag in De Bilt. Eef was bezig met kokkerellen, moest grote hoeveelheden KK-tjes maken (kant en klaar bakjes met warm eten) en had dus zijn allergrootste pan voor de nasi met ui en vlees gevuld. Ik werd wakker van de lekkere geuren. Omdat ik hem zeker niet wil storen bij die nuttige arbeid, ging ik lekker verder lezen. Het was geen hoogstaand boek, het ging over een oude verdwijning in Frankrijk gelardeerd met wederwaardigheden over Debussy. Hij heette voluit Claude Achille Debussy en schijnt zich oorspronkelijk Achille te hebben laten noemen. In het boek speelde een merkwaardig stukje pianomuziek een rol, Sépulchre , dat de noten CADE een belangrijke rol geeft. Laat nu het kasteel in kwestie zo heten, Domaine de Cade. Het bestaat echt, en er is een flinterdunne link van hieruit naar Debussy, zo suggereert schrijfster Kate Mosse. Ach, ik heb weer een paar stukken van Debussy beluisterd hierdoor, waaronder Printemps - het stuk waardoor hij zo'n ruzie kreeg met de jury van de Prix de Rome dat hij met ze brak, en La Demoiselle Elue dat hij toen weigerde te laten uitvoeren. Maar het is helemaal goed gekomen met Debussy, weten we nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten