Volgers

dinsdag 10 november 2020

De post moet rond

Met Elly ga ik op bezoek bij L. die geïnteresseerd in insecten. Wie weet kunnen we een inventarisatie maken van wat er zoal vliegt en kruipt op plekken die nog niet door de vooruitgang zijn geclaimd. En dan zouden we bij de gemeente kunnen proberen te bewerken dat dat zo blijft. Ik tref een alleraardigst echtpaar, zeer betrokken bij de natuur en ecologie, die hun eigen paradijsje bewonen en dat graag ook elders gerealiseerd zouden zien. Maar boeren zijn niet erg onder de indruk van lange termijn denken op ecologisch gebied, zo is hun ervaring. Er worden exoten geplant waar geen bij op afkomt, geen vlinder de zuigsnuit aan wil zetten. Zelf hebben ze alleen inheemse planten in hun tuinencomplex. Dat ziet er een beetje overwoekerd uit, maar dat is het juist niet, leggen ze uit. De wilde kruiden die er staan - anderen noemen ze onkruid - bloeien het hele jaar door en trekken steeds andere insecten aan, en daarmee weer vogels en kleine dieren. Het is heel genoeglijk om met ze te praten, maar ik weet niet goed wat ze nu eigenlijk wil. Ze geeft me een paar suggesties mee en daar ga ik maar eens mee aan de slag. Het begint al met een groepje snuitkevers die in een zakje met stokrooszaden zitten. 

Na het bezoek breng ik een nieuwsbrief rond in het dorp, met een handgeschreven vraag of ze echt geen mailadres hebben. Het werkt, ik krijg een aantal reacties die verwerkt kunnen worden. Scheelt in het vervolg rondbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten