Volgers

woensdag 11 november 2020

Phoma Hedericola

Er bleven nog een paar brieven over om rond te brengen, op behoorlijke fietsafstand. Dat gebeurde dus vanochtend. Zo kreeg ik de kans om weer een nieuw deel van deze gemeente te bekijken. Op een straat genaamd de Wesenberg waren maar 6 adressen, en deze lagen heel ver verspreid. Na een aardig ritje kwam ik bij een klein bos, zomaar tussen de weilanden; ik dacht dat het daar was en stapte even af. In het bos bekeek ik de bomen met hernieuwde aandacht. Er groeide inheemse klimop langs de stammen, en op die klimopbladeren waren bijzondere kringen te onderscheiden. Sinds gisteren denk ik dan aan een mijt, of ander insect dat zich voedt met het blad. 

Ik maakte er een fotootje van voor de waarnemingssite. Het bleek een schimmel te zijn, de Phoma Hedericola, vrij algemeen en inheems maar voor mij wel de eerste! Het brief adres was nog een heel stuk verderop. Een mooie grote boerderij met wat houten kunstwerken, en daarna kwam er een paadje, het Berend-Jan Hunnemanpad, dat ik eens ga lopen vanuit Broekland. Maar nu ging ik terug naar Boerhaar, postte de laatste brief en ben de rest van de dag gaan lezen en luisteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten