Volgers

donderdag 6 juni 2019

Inzichten

Vandaag stond voor mij in het teken van nieuwe inzichten. 's Ochtends had ik toegang tot de opstelling 'Eight' van Michel van der Aa. Dat is zoals bij hem gebruikelijk een VR opstelling, virtual reality, maar deze keer is het wel heel ver uitgewerkt. Je stapt in een gang van een soort sprookjesachtig spookhuis en je krijgt een VR helm op. Daarna word je bij de hand genomen door een vrouwelijk personage. Dat personage leidt je vervolgens door een aantal sferen: sterrenhemel, een vergezicht vanaf een berg, een onderaardse grot, en nog zo meer. Ze zong tijdens de rondleiding, een typisch Van der Aa geluid: zachtaardig, licht. Tijdens het lopen veranderde ze van leeftijd, soms jonger, soms wat ouder. Aan het eind zette ze een tafel klaar, gooide er een doek over en kroop eronder - ze was ineens acht jaar. Daar moest ik bij kruipen, en toen was het afgelopen. Een beetje onwennig allemaal, je moet je voeten plaatsen op iets wat op een plankier lijkt, maar niet veilig aanvoelt. Je moest je over een grootse ruimte buigen, soms buiten de aarde soms erop, en kon je dan vasthouden aan een hekje. De 3D effecten waren grandioos mooi. Als die verder worden uitgewerkt, kun je je in zo'n wereld verliezen. Ik bedacht me dat ik nu ook naar de kinderen kan prollen: ik was IN een game, zo één als zij spelen, zij het nu zonder spel maar met verhaal.

Daarna was de koek nog niet op. Bjarni, mijn facebook vriend uit IJsland, had aangekondigd dat de wereldpremière van https://bjarnithefilm.com/ vanavond in het Louis Hartloopercomplex zou zijn; en hij zou er ook zijn. Dat was natuurlijk voor mij een fantastische gelegenheid om hem voor het eerst in levende lijve te ontmoeten, en tevens meer over hem te weten te komen.
Dat hij adembenemende foto's van IJsland kon maken wist ik al, dat hij zong wist ik ook, en vanavond liet hij het hoe en waarom van zijn keuzes zien. Helaas bleek dat één stommiteit een leven van richting kan doen veranderen, en dat was de reden dat hij nu niet als operazanger te horen zal zijn. Maar zonder opsmuk of vals sentiment vertelde hij wat hij dan wèl doet, nu het zo is gelopen. Ik vond hem vooral een dapper mens, en een heel warme persoonlijkheid. Dat kon ik hem na afloop zelf vertellen, wat is dat ontzettend leuk geweest! Hij nodigde me uit om ook eens langs te komen in IJsland, en wie weet doe ik dat. Dan ga ik mee met zijn Midgard Adventures, IJsland verkennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten