Volgers

zaterdag 29 juni 2019

Ontmoeting met Oscar

Alweer een activiteit gepland vanochtend, namelijk de Open Tuinen dag in Utrecht. Als ik de kans krijg, ga ik altijd naar de tuin in de ABC straat, een verrukkelijk lustoord van een privé echtpaar midden in Utrecht. Ik vraag me af of zulke grote tuinen ook zijn ontstaan doordat de pest heeft huisgehouden, zoals in Leiden, of dat het later was, bijvoorbeeld door verkrotting in die wijken. De huidige eigenaar van het terrein heeft de ruimte omgetoverd in een oase met vijverpartijen, grote hagen met veelkleurig bloeiende planten, een stoa (wandelgalerij) en zitjes om ze te bewonderen. Daar heb ik een half uurtje zitten mijmeren. Maar eerst had ik al een stuk of tien Utrechtse tuinen bekeken, allemaal zo vol liefde opgekweekt. Die oude stenen van de tuinmuren in de stad worden omkranst met kleur. Paadjes zijn erin aangelegd, of er is een tuinhuisje. Soms zijn het grote stukken, zoals bij het huis Loenersloot. Daar is een oud kloostercomplex tot woonhuizen omgebouwd en de tussenliggende ruimte is nu een gemeenschapstuin. De bewoners hebben die zelf laten ontwerpen en aanleggen, met een waterpartij en ook hier fraaie bomen en struiken. Alleen al dat je door de huizen heen mag om de tuinen te zien, ik vind het een jaarlijks feest.

Een hoekje in de tuinen van het ABC-complex


















Toch moest ik het afbreken, omdat ik op tijd op het station moest zijn. Eef en ik gingen namelijk naar Leiden voor de ALV van de Rembrandt vereniging. We waren niet de enigen, er waren zo'n 500 man. Het was een vlotte en geanimeerde vergadering waarin we met technologische snufjes over van alles mochten stemmen. Na de vergadering hield directeur Meta Knol een leuk praatje over het heropende museum Lakenhal, ze hebben een hele weg afgelegd voor het museum zijn huidige vorm en inhoud kreeg. Helaas was het iets uitgelopen en konden we vandaag niet gaan kijken.
We hadden namelijk afgesproken met Marieke. We gingen uit eten bij het restaurant waar haar Oscar werkt. Laatst in Luik had Jantine zo verbaasd gezegd: Kennen jullie Oscar nog niet?? dat we die omissie maar meteen wilden rechtzetten. De ontmoeting met Oscar was heel hartelijk, wat een lieve en attente gastheer. Hij vond het zichtbaar leuk om die mensen 'Ja wat zijn ze eigenlijk van je?' te ontmoeten. En hij blijkt een gezellig ouderwets eethuis te drijven waar je heerlijk kunt eten van de Hollandse pot. Daar zullen we nog wel eens komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten