Volgers

vrijdag 14 juni 2019

Oppas

Zoon T. is op vakantie met zijn meisje en schoonmoeder, maar vandaag moest de keuken worden bezorgd. De oude had hij eruit gesloopt vlak voor vertrek, en nu kwamen de spullen voor de nieuwe situatie. Ik was wat eerder gekomen, want je weet maar nooit, en trof tot mijn verbazing de hond thuis. Ik had geen idee hoe lang die er al had gezeten, en nam hem maar meteen mee om uit te laten. Van rustig een boekje lezen kwam helemaal niets, want zo'n hond is continu bezig met aandacht vragen. Hij wilde spelen. Leuk hoor, maar ik had het snel gezien. Toen ik uiteindelijk even in het boek was gedoken, ging ineens de deur open: de buurman kwam binnen. Die was blijkbaar ook ingeschakeld en had gebeld of de bezorgers wat eerder konden komen. Ze stonden inmiddels op de stoep. Weer enige verbazing bij mij. De sterke jonge knullen kruiden het ene na het andere object naar binnen, al manoeuvrerend op het rare platformpje dat de voorkant van de woning heeft. Ze zagen meteen dat T. een installatie a.s. maandag wel kan vergeten. Er lopen allerlei buizen over de vloer, op de plek waar de machines moeten komen te staan. Die zullen in de muur of de vloer moeten worden weggewerkt. Er gaat natuurlijk ook niets vanzelf bij een inbouw. Het was handiger geweest als de keuken er wat eerder uit was gegaan, en iemand had komen kijken. Maar de buurman was goed van de tongriem gesneden en hij verdedigde T.'s positie met hand en tand - een consument weet tenslotte niets van keukens, daar heb je de vaklui voor, zo betoogde hij met vuur. T. mag blij zijn met deze buurman. Hij vertelde dat ze het best gezellig hebben in hun wijkje, samen barbecuen en zo.
Ik was inmiddels bijna gek geworden van de puinhopen die ik had aangetroffen, en was blij dat mijn taak er weer op zat. De bus naar huis kwam vlot. Daarna heb ik nog wat geregeld voor ons bezoek aan Luik van overmorgen, wat boodschappen gedaan en wat gekookt. En vond het welletjes voor vandaag. Nu is het tijd om te lezen. Het wordt: De Vijand voor de Poort, van Andrew Wheatcroft, over de belegering van Wenen in 1683 door de Ottomanen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten