Volgers

zaterdag 25 april 2020

Elvenbloemen planten

Het was weer een thuisdag vandaag, waarin ik me vooral met de tuin heb bezig gehouden. Natuurlijk ging ik wel boodschappen doen, vanwege de extra vrije dag waarin de supermarkt dicht zal zijn, en dat doe ik dan lopend met de rugzak om. Zo kom ik toch aan een uurtje beweging, terwijl ik iets nuttigs doe. Maar ook het scheppen en graven is bewegen. Ik heb de laatste buxus uit de achtertuin gehaald en en passant ook de klimop die tegen de taxus aan stond. Dat staat een stuk natuurlijker. De klimop is in de groenbak terecht gekomen, de buxus is naar de voortuin verplaatst. Het is wonderlijk, in het Westen zie je nergens meer buxus, alleen zielige afgekloven sprieten, maar hier staan de struiken er nog pico bello bij. Blijkbaar kan de buxusmot de oversteek over de IJssel niet maken.

Zo goed is de elvenbloem uitgegroeid in een paar jaar
Trouwens, er was ook een bestelling van kleine plantjes binnen gekomen, marjolein en hop, en beide heb ik ook in de tuin geplaatst. Helaas is de marjolein niet dat plantje met hele kleine blaadjes dat ik op de Meyenhagen had; blijkbaar was dat toch een andere variant. Ik blijf ernaar zoeken, want ik wil dolgraag die piepkleine vlindertjes terug, die deze plant hebben uitgekozen als leefomgeving.
Maar goed, na al dat gepoot kwam Eef aanzetten met in zijn rugzak de uitgegraven elvenbloem uit mijn oude tuin; een flinke kluit, die piepkleine bloemetjes zijn blijkbaar krachtpatsers. Ik heb ze een prominent plaatsje gegeven in de voortuin. Het zijn schaduwplantjes die het daar hopelijk naar hun zin krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten