Volgers

donderdag 12 november 2020

Contemporaine muziek

 Ooit van Vyacheslav Artyomov gehoord? Nou, ik ook niet. Toch is dit in eigen kringen een gerespecteerde componist. Via mijn netwerk kreeg ik het advies om eens te luisteren naar zijn Requiem. Een mooi stuk, dat een heel andere benadering heeft van de 'heilige woorden', veel meer een hulpkreet dan verering. Op het laatst werd het me wel wat veel, maar toch heeft het hele stukken die me boeiden. 

Ik had er zin in gekregen en zocht verder. Dat bracht mij op Osvaldo Golijov, ook zo'n bekende maar niet heus. Hoewel? Deze Argentijn (geen Rus) heeft tijden lang veel eer gekregen, tot hij een ernstige burnout kreeg. Nu is hij terug van weggeweest. En om maar in de religieuze sferen te blijven, hier is een link naar zijn Pasión segun San Marcos. Lijkt een beetje op Mercedes Sosa in het begin, maar ik moet het nog uitluisteren. 

Ach, als je toch de hele wereld over reist, dan is een uitstapje naar Zuid-Korea ook niet zo gek. Daarom maar eens gekeken naar Alice in Wonderland in de opera versie van Unsuk Chin. En eerlijk is eerlijk: deze muziek past prachtig bij het verhaal. Geavanceerd vakwerk is deze muziek, en toch blijft het een kinderlijke sfeer houden. De spelers moeten zingen met metalen raamwerken op hun hoofd, wat een vak, operazanger. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten