Volgers

zondag 3 oktober 2021

Broken Cirkle

 In de stromende regen ging het richting Emmen. Daar is een zandafgraving, al meer dan 50 jaar oud, en in particulier bezit. Het is daarom niet altijd toegankelijk, maar nu wel, want dit is een jubileumjaar. Het bijzondere daar is een kunstwerk van Robert Smithson, een Amerikaan die zogenaamde earth art maakt. Buiten Amerika is er maar één werk van hem en dat ligt dus hier. Ik was erop opmerkzaam gemaakt door een oude kennis uit Slow Food. Ondanks de regen kreeg ik Eef mee - er was 20-50 mm regen voorspeld maar dat was gelukkig al vannacht gevallen. 


Natuurlijk had ik er een wandeling van gemaakt. Dus eerst van station Emmen door het bos. Tot mijn verrassing en plezier was het een heel mooi, volwassen bos met jonge en oude groei, veel loof afgewisseld met wat stoere naaldbomen. Het geheel oogde open, fris en gezond. Het was ongeveer een uur lopen naar de zandafgraving, veel te ver om mijn tijdslot te halen maar daar zaten ze niet mee. We konden het water met het kunstwerk benaderen vanaf de hoogte, en het uitzicht deed me denken aan Plitvice in Kroatië, hoe is het mogelijk. We liepen er overheen, dan kon, en betastten het oeroude enorme granietblok dat daar uit het water was gekomen. Daarna liepen we de Spiral Hill op, om nog meer van het uitzicht te kunnen genieten. De verstilling van dat gebied was een verademing. Aan de randen van het water zagen we de kwel omhoog komen. In de verte rees het bos recht uit het water omhoog. Midden in de afgraving was nog een landtong met daarop ook een oud basaltblok. Ook dat bekeken we alvorens de terugwandeling te doen.



1 opmerking: