Volgers

maandag 17 mei 2021

De Swalm

Via één van mijn nieuwsbrieven werd ik attent gemaakt op het bestaan van een wandelroute langs de Swalm. Het dorp Swalmen, dat kende ik wel: er lopen allerlei grote routes doorheen, naar het noorden en het zuiden. Maar deze route ging oost-west. Het bleek langs de beek de Swalm te gaan, die een lust voor het oog en oor is. Ouderwets en ongemoeid kronkelende kun je deze beek volgen tot over de grens met Duitsland. Daarbij passeer je moerasgebieden, over knuppelpaden, waar duidelijk zichtbare beversporen waren. Half doorgeknaagde takken aan al gevelde bomen, een beginnende dam. Maar ook veel vogels zaten er in deze natte lente, en het water stroomde luidruchtig om. Met Eef liep ik te genieten van deze prachtige beek, een parel in het Limburgse die ik nu ontdekt heb en waar we vaker zullen zijn te vinden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten