Volgers

zaterdag 11 september 2021

Opruimdag

Het is vandaag IJsseloevers Opruimdag. Er wordt door een heleboel organisaties de mouwen opgestroopt en met grijpers en zakken wordt de IJssel voor een stukje ontdaan van doppen, plastic, touw en peuken. Dat is waarom ik lid van het IVN ben geworden, praktisch bezig zijn met verzorgen van het milieu. Ik had me dan ook aangemeld en kwam met mijn grijper en handschoenen op de startplek, de parkeerplaats (uiteraard...) van het Abbott terrein; ik kwam lopen, een enkeling kwam fietsen. Naast ons clubje was een andere club, de wandelaars van Olst, die de andere kant op zouden gaan. Wij waren met ons vijven (Wim, Ernst, Gerard, Tineke en ik).

Al snel begonnen onze zakken vol te raken, hoewel het me wel meeviel: weinig blikjes, flesjes en groot plastic. Maar ik hoorde dat er langs die oever meerdere mensen bij hun gewone wandeling een grijper wordt gebruikt, men wil het echt schoon hebben hier. Men, dat zijn dan wel de ouderen, want bij de bankjes zie je hoe ongetwijfeld de jonge mensen hun flesjes, blikjes, doppen en peuken rondstrooien. Op de stenen talud in de rivier zat een scheepskabel vast. Met enige moeite kon ik daar een groot stuk van loskrijgen. Toen moest ik alleen weer terug, want ik kreeg bezoek: Douwe kwam.

Douwe en ik hebben gezellig geluncht, daarna in de tuin zitten babbelen en tot slot liepen we naar de kinderboerderij waar helaas de eitjes op waren. Een bezoekje aan de heemtuin zat er niet meer in. Ik reed met hem terug naar De Bilt waar Eef een lekker maal voor me klaar had staan, kabeljauw (had ik meegenomen) met roquefort uit de oven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten