Volgers

vrijdag 29 mei 2020

Bökkers Mölle

Bökkers Mölle in bedrijf
In Olst staan nog een aantal oude molens. Eén daarvan is sinds een paar jaar opnieuw in bedrijf als molen en maalt graan, voor menselijke consumptie. Dat is een buitenkans voor een thuisbakker zoals ik. Vandaag was de molen open, dus wilde ik wel eens weten wat hij te bieden heeft. Alles was er, hoewel de voorgemengde pakken blijkbaar het hardste gaan, dus met gist en zout er al in, maar er was ook onbewerkt meel en bloem, waaronder Zeeuwse bloem. Dat zou een gladder deeg geven; de dame achter de toonbank kon me niet vertellen in hoeverre het afwijkt van gewone bloem. Ook hebben ze 4-zadenmeel; ik heb me laten verleiden tot een pak, maar of het wat is, moet ik nog zien.

uitzicht bij de kinderboerderij Olst


Ik combineerde deze uitstap, met de trein natuurlijk, met een bezoek aan de Holstotuinen. Deze tuingroothandel is als echte ecotuinier aangesloten bij Wilde Weelde en dat leek mij de beste insteek voor mijn eigen tuin. Ik liep erheen en ontdekte dat ook Olst een aantal mooie groene stukken herbergt, weliswaar vlak bij de autoweg, maar volkomen beschut, en je kunt door een klein stukje bos er naar toe lopen. Dat gaat dan langs een prachtig heldere sloot, met daaromheen een weelde aan kleine bosplantjes, die nu veelal in bloei staan. Ik heb maar meteen een afspraak gemaakt om eens naar mijn tuin te kijken; we zien wel waar het schip strandt.

Tot slot bracht ik het boek Quichot weer terug naar de bibliotheek. In Olst is die open, in Wijhe nog niet. Deze keer kon ik het weerstaan om toch weer een boek mee te nemen. Er staan er zeker nog 130 op de e-reader, dus ik kan voort. Het boek van historicus Gerard Aalders met zijn scherpe kritiek op de handel en wandel van Bernhard heb ik inmiddels uit. Wat een gast, die Bernhard. Al liegend, bedriegend en zijn eigen plezier najagend bracht hij hele volksstammen in vervoering hier in Nederland. Hele lappen van de mantel der liefde zijn uit de mand getrokken om alles wat hij misdeed te bedekken, en nog was het niet genoeg. Tot na zijn dood ging hij door met liegen. Dat is dan toch weer een prestatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten