Volgers

zondag 24 mei 2020

Rijkdom digitaal

Niet iedereen heeft toegang, maar: wat heeft een mens toch verschrikkelijk veel moois tot haar beschikking in deze tijden. Als ik even met de fysieke realiteit begin, dan hebben we vrijheid van verplaatsing - zij het enigszins beperkt vanwege, welk virus ook al weer? maar nog altijd veel meer dan 150 jaar geleden. Als vrouw heb je de mogelijkheid om je eigen weg te gaan, in zaken en in privé aangelegenheden, in Nederland toch al zeker sinds 1957.... Met een paspoort kun/kon je de hele wereld rond. Alle lekkers uit de hele wereld is in de supermarkt te koop.
Digitaal gezien is het al niet minder. Er staat een hele wereld tot je beschikking. Opera, toneel, films, boeken, het houdt niet op. Reisverslagen, anthropologische studies, cursussen en opleidingen op elk denkbaar gebied. Met iedereen, waar ook ter wereld, kun je direct contact onderhouden. Wat een rijkdom. Daar was ik mij vandaag bijzonder van bewust toen ik het schijfje van Dick kopieerde met daarop μυριά ofwel tienduizend items aan muziek. In een handomdraai ter beschikking voor evenzovele uren genot in de eigen huiskamer. Dat maakt de tegenwoordige mens rijker dan Frederik de Grote, rijker dan keizer Karel, rijker dan Croesus. Wel moet je in staat zijn om selecties te maken, en moet je zorgen dat je in staat blijft om dankbaar te zijn voor al die overvloed.
Dit alles overdacht ik mij bij de welluidende klanken van The Immortal Hour van Rutland Boughton, vanaf het SD schijfje op mijn kleine pc.
Lees voor Heer: Natuur? Universum? HET?  maar dit plaatje geeft mijn gevoel goed weer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten