Volgers

dinsdag 8 december 2020

Baak

 Ik had me voorgenomen om van Baak naar Zutphen te lopen. Gisteren lukte niet, maar vandaag was het heel redelijk weer dus gaan met die banaan. Mijn rug protesteerde nog heftig en ik kon moeilijk het ene been voor het andere krijgen, zo strak zat alles vast. De beste remedie is dan: wandelen. Dus nam ik mijn e-reader en de rugzak, hompelde op de fiets naar het station en de bus en kwam na een uur te Baak aan. Dat is een dorpje tussen niks en nergens, met een uitnodigend restaurantje bij de bushalte dat uiteraard gesloten was. Ik had de gpx op Komoot geladen, dat was voor het eerst, en ging de geplande route doen. Het eerste deel was niet veel bijzonders maar geleidelijk aan werd de lucht helderder, mijn benen kregen iets meer ruimte onder mijn ruggengraat en ik stapte door tot ik Wichmond herkende. Daar hebben wij ooit gelogeerd bij een man die kunstig met hout kon werken. Hij had een paar uitzonderlijk originele tafeltjes gemaakt, met in elkaar grijpende poten, heel apart. En 's avonds hadden we daar bij D'n Olde Kriet - het voormalige schooltje, nu café - spare ribs gegeten. De weg voerde mij langs D'n Olde Kriet, maar ook dit café was gesloten. Er was wel een bakkertje open, iets verderop, maar daar stond een rij dames met mondkapjes op buiten te wachten. Dat schoot niet op, dus ik zag af van iets lekkers daar. 

de melktap

Daarna werd de route mooier. De lunch deed ik bij een boerderij met een melktap; helaas was ook die tap leeg, anders had ik een bekertje verse boerenmelk bij mijn boterham gehad. De weg voerde verder langs kasteel Hackfort (?), verscholen tussen de bomen en uitermate privé. Tenslotte kon ik de uiterwaarden ten zuiden van Zutphen in, met uitzicht op een moderne lange brug maar ook op een volmaakt stille IJssel en wat watervogels. Via de Zuiderhaven kwam ik de stad binnen. Ik liep nog even door de binnenstad, want Zutphen is erg mooi. Zonder iets te kopen kwam ik bij het station, toch 17 km afgelegd. Mijn rug was nog maar nauwelijks verbeterd dus ik kroop in de trein, peddelde naar huis en ging lekker onderuit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten