Volgers

zondag 13 december 2020

Perseïdenzwerm

Ook in Eefs kring was een verjaardag met een kruisje: zijn oudste kleinkind is vandaag tien jaar geworden. Maar geen bloemen, geen bezoek. We hadden een kaart gestuurd natuurlijk, en een lief filmpje terug gekregen. In de trein op weg naar zusterlief verzocht ik Eef om toch nog even te bellen. Tenslotte is het voor zo'n kind de dag zelf die het belangrijke moment markeert. Kleinkind vond het inderdaad leuk. 
Bij mijn zus hebben we een paar uur bijgepraat; het was al een hele tijd geleden dat ik daar fysiek aanwezig was. We lunchten wat, ze begeleidden ons naar de bushalte terug en we waren na in totaal vijf uur treinen weer terug op het honk, met een beetje katterig gevoel. Maar het eten was prima, en daarna heb ik een tijd zitten lezen. Dat boek kan terug naar de bieb. 

meteoren van internet

's Avonds laat was er een bijzonderheid te zien: de Perseïdenzwerm die elk jaar op 13 augustus zichtbaar is. We gingen de tuin in, zochten het donkerste hoekje om en hoopten. Er was lichte bewolking, maar het was toch helder genoeg: ik zag verschillende streepjes, heel veel zelfs, onmiskenbaar piepkleine vallende sterretjes. Wat geweldig dat ik dat heb kunnen zien.

1 opmerking:

  1. 13 december zul je bedoelen naar ik aanneem. Ik zag die piepkleine streepjes nauwelijks. Maar om 3 uur zag ik er eentje heel duidelijk door het raam van de badkamer.Heel klein inderdaad. Wat ik mij van eerdere waarnemingen kan herinneren - is lang geleden - waren lange lichte strepen en 1 keer zelfs met telkens een doffe bons uit de verte. Moet in 1962 ergens in de zomer zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen