Volgers

zaterdag 13 juni 2020

Lummelen met boeken

Een hele ochtend over het ontbijt doen, dat is pas gezellig. Deze keer begon dat al vroeg want tot mijn eigen verbazing was ik om half zeven al klaar wakker. Best prettig, als je dag vroeg begint! maar meestal ben ik dan nog uitgeteld. Nu dus niet, wel zo fijn. Zodoende was het nog vroeg toen we even naar Theo en Johnny gingen, om te bedanken voor de verrukkelijke postelein van gisteren - zo volkomen verschillend van wat je in de winkel koopt. Deze is vlezig van blad, fluwelig en krachtig, en dat proef je. Theo was er verguld mee.

Verder heb ik deze dagen en de treinreizen gebruikt om een drietal boeken uit te lezen. Du pain, du vin, du pindakaas? van Roos Boum, een heel onderhoudend verslag van de emigratie van een jong stel, zonder kinderen maar met vier rechterhanden, zonder veel benul van hoe Frankrijk is, die zich een thuis maken van een bouwval en langzaam integreren in de Franse cultuur. Makkelijk is het niet gegaan, maar er klinkt een heel positieve toon op uit dit boek. Zij blijkt ook nog andere boeken te hebben geschreven, daar zal ik eens naar zoeken.

Dan was er het boekje Oude Lucht van Mulisch. Moet een ouwetje zijn, ik kende het niet, maar het was niet meer dan een pagina of 40. Het zal indertijd wel als komisch en/of kritisch zijn ervaren, maar nu las ik er een oubollig verhaaltje in over de ergernis over ambtelijke haarkloverij. Mulisch had zeker net nul op het rekest gekregen bij de gemeente, op een verzoek van hem.

van internet, boekomslag
Derde boek deze week was Een muur van water, door Teuntje de Haan. Een verslag van haar zoektocht naar de geschiedenis van haar vader, die ze heeft moeten missen sinds haar derde jaar. Vader Piet de Haan was stadsarchitect en lid van de vrijwillige brandweer in Nieuwe Tonge in de nacht van de Watersnoodramp. Hij probeerde hulp te geven, en is weggespoeld door het doorgebroken water. Teuntje, zijn dochter, heeft een prachtige reconstructie weten te maken op basis van feitenmateriaal en ooggetuigenverslagen, afgerond met een verrassende sessie bij een helderziende. Daar kun je je schouders over ophalen, maar toch klinkt het in deze context harmonisch mee. Zeker de moeite van het lezen waard geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten