Volgers

dinsdag 29 juni 2021

Doggerland


Deze Neanderman heet Krijn

6000 jaar geleden gebruikt om leer mee te bewerken
Bonusdochter Marieke had me gevraagd om weer eens samen iets te ondernemen. Het werd het bezoek aan het RMO, vanwege de tentoonstelling Doggerland. Dat gaat over het nu ondergelopen gebied, echt enorm groot, waar de Doggersbank ligt. Dat was aan het begin van het Holoceen nog droog land, vruchtbaar ook, dus daar waren mensen gaan wonen, Neanderthal en Cro Magnon. Er zijn daar van onder water verschillende artefacten opgedoken. Die werden tentoon gesteld in het RMO in Leiden, waar Marieke woont. Ze zou me ophalen van het station, maar dat ging niet door: er lag een duif in het water. Die moest worden gered. Zo kwam ik haar tegen met een kleddernatte broek aan. We gingen naar haar huis waar ze zich even omkleedde en de hond - ze had een hond -  achterliet bij manlief. Het was natuurlijk al veel later dan het tijdslot dat ik had gereserveerd, maar we konden er nog makkelijk in. Dat was genieten! Ook vanwege de interessante animaties die erbij waren gemaakt, en wat ook leuk was, dat er een fotoreportage was van gewone mensen die aan de stranden van Maasvlakte 2 en de Zandmotor dergelijke vondsten hadden gedaan. We keken ook nog naar de tentoonstelling over tempels op Malta, ook interessant, en daarna namen we een broodje bij het Leids Beleg. Weer een heerlijke dag met mijn bijna dochter.
deze dame komt uit Malta
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten