Volgers

vrijdag 11 juni 2021

Loepjes ophalen - Kalimantan bezoeken

Als secre van het IVN valt mij de taak ten deel om inventarissen te maken van alles wat we bezitten. Zo ging ik vandaag met Annet naar Den Nul, want daar zouden nog wat spulletjes van ons staan. En ja hoor, er stond een kleine kartonnen doos met een stuk of tien loepjes, die gebruikt worden als er kinderen een avonturendagje hebben met het IVN. Helaas kon ik er niet even blijven, er was nog heel wat te doen. Daar werkte ik die dag aan door.  's Avonds keek ik naar een stream van Holland Festival, Ine' Aya geheten, van Nursalim Yadi Anugerah en Miranda Lakerveld. Een indringende ervaring waarin het lijkt of de bomen zelf hun stem laten horen tegen het geweld dat hun overkomt in Kalimantan, en in feite de hele wereld: de ontbossing, door de mens. Dat grijpt je bij de strot. Animistisch van toon, Indonesische traditionele instrumenten zoals gong en kleine kalebas dreunen zachtjes tot in je ziel. Het gaat traag, gestaag en groeit over je heen, ook met de prachtige beelden en langzame dansen. Helaas geen foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten