Volgers

vrijdag 3 mei 2019

Ganzenmars

Gisteren regende het dat het goot na de lunch, dus de schilders waren snel weg. Vandaag was het gelukkig beter weer, en konden ze afmaken waar ze voor waren gekomen; ze werkten snel en efficiƫnt, dank 10SGA! En zo kwam het dat ik me vandaag onledig hield met het lezen van mijn boek voor de Spaanse tertulia van volgende week vrijdag: La Fila India ofwel de Ganzenmars. Dat slaat zowel op de eindeloze stroom knullige ambtenaren die rond een incompetent afdelingshoofd schommelen, als ook op de rijen vluchtelingen die vanuit verschillende Zuid-Amerikaanse landen op weg zijn naar het beloofde land de VS. Onderweg stranden ze dan in Mexico, en daar worden ze - na alle mishandelingen door de mensensmokkelaars die in het boek worden beschreven - door de bevolking uitgekotst en door een volstrekt onbekwame overheid naar de volgende ellende begeleid.
Cervantes laat ons wel heel erg politiek getinte boeken lezen. Ik wil niet zeggen dat Baudet gelijk heeft met zijn linkse indoctrinatie, maar ik kijk uit naar de keer dat we gedichten gaan lezen in plaats van beschrijvingen van al het vreselijks in deze wereld.
Ook nu was het afschuwelijk koud, want de ramen en deuren mochten natuurlijk nog niet dicht. Pas na het eten kon ik de boel afsluiten. Ik maakte snel een ommetje. Eenmaal terug rukte ik een elektrisch kacheltje aan, dat mijn woonkamer enigszins leefbaar blies. En toen kwam degene die mijn hele huis en hart altijd het beste verwarmt: Eef. Hij kwam een borreltje halen en het werd weer heel gezellig.

1 opmerking: