Volgers

donderdag 2 mei 2019

Venit Vinci Vixit

Om 0900 uur belde Eef, had ik zin in een drietje? Het zou droog blijven vanochtend, de regen zou pas vanmiddag komen. Daar had ik wel oren naar. De schilder was inmiddels bezig, en ik heb het gehad om alle dagen te zitten. Hij kon het ook wel even zonder mij. Dus liepen we een rondje van 2 1/2 uur waarin we de gebruikelijke dingen bespraken: hoe is het met deze, en met gene. Welke boeken heb je gelezen, wat schaft de pot.
Toch is het vandaag wel een bijzondere dag, want het is deze 2e mei exact 500 jaar geleden dat de schilder, beeldhouwer, uitvinder, dichter, componist, kortom 'homo universalis' Leonardo da Vinci ons heeft verlaten. In 1919 schreef B.A.J. Van der Hegge Zijnen het boek 'De ingenieur Leonardo da Vinci' om deze alleskunner op zijn vierhonderdste sterfdag te eren: "Groot onder de grooten, zelden geƫvenaard, nimmer overtroffen ; een bijkans universeel genie in den waren zin des woords, zooals niet eens elke eeuw er een weet aan te wijzen." Dankzij de post van de KB weet ik dat het boek en de bijbehorende platen op Delpher staan: http://bit.ly/2GSsicl
Maar ook andere boeken zijn aan Da Vinci gewijd, momenteel heb ik zijn biografie onder handen. Heerlijke kost om te lezen. Vanavond maar eens mee naar bed nemen. Maar nu eerst naar Essentrics. Is hard nodig, want het is me flink in de rug geschoten. Daar is het rekken en strekken en dat zal me goed doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten