Volgers

vrijdag 24 mei 2019

Met Marieke naar Siebold

Herr Philipp Franz von Siebold 1796 - 1866 was arts op Deshima en gaf er ook les. Hij was in van alles geïnteresseerd, van flora en fauna tot aan kaartwerk, daarom werd hij als spion uit Japan gezet. Hij ging naar Leiden en bleef daar met Japan uitwisseling van planten en dieren doen. Vandaag ging ik met Marieke naar het Sieboldhuis in Leiden, om die verzameling te bekijken. Eerst gingen we lunchen vlakbij de Visbrug, in het zonnetje en we babbelden heel wat af. In het Sieboldhuis gaf ik Marieke alvast voor haar verjaardag een museumjaarkaart; het eerste museumbezoek kon meteen op die kaart. We begonnen we met de fototentoonstelling van Japans naakt, maar die kon ons beiden niet echt bekoren. De enige werkelijk kunstige foto was in mijn ogen die van een corpulente, onknappe man van middelbare leeftijd. Hij lag naakt in al zijn lelijkheid, zijn dikke buik vol striae, in de lens te staren met een broeierige blik. Had overal lak aan, zo leek het.
Mooier vonden we de Japanse spullen, dieren en planten die uitgestald waren. Een grote otter, kreeftachtigen, fijne bloemetjes, maar ook prenten, kledingstukken enzovoort. Het is een allegaartje maar wel heel apart. Daarna gingen we naar de 1e Binnenvestgracht, die zo leuk is opgeknapt, en daar dronken we nog thee en namen wat lekkers erbij. Toen was het al weer vier uur! De tijd vliegt altijd als Marieke en ik op pad zijn. Beregezellig. We namen hartelijk afscheid en ik ging naar huis. Het was genoeg voor vandaag dus ik zag af van vervolgamusement, hoe mooi ook (Shunske Sato in de Waalse Kerk). Na nog wat heen en weer geëp met deze en gene kwam ik moe en voldaan thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten