Volgers

vrijdag 13 december 2019

Bijgeloof

Ooit was er een bekende wiskundige, een geleerde wetenschapper, die een hoefijzer had hangen in zijn kamer. Dat bracht geluk, zo zei hij tegen zijn gasten. Maar je hebt het hoefijzer omgekeerd hangen, dan valt je geluk eruit! zo brachten de gasten daar tegenin. Met een handgebaar wuifde hij dat weg. Dat is bijgeloof! verzekerde hij hen.
En zo is het vandaag vrijdag de 13e, in ons culturele wereldje het toppunt van een ongeluksdag. Als je onder de Pireneeën komt, dan ligt dat anders: daar is het Martes 13, ofwel dinsdag. Het ongeluk reist dus ook nog eens door Europa, want het zal op andere plekken wel wéér op een andere datum vallen.
Ik had mij er maar niets van aangetrokken, en ben vandaag op controle naar de tandarts gegaan. Ik had wat extra tijd ingepland om te reizen, maar er waren geen vertragingen. Zo zat ik heel ontspannen een klein half uur te lezen in de wachtkamer. De tandarts was heel tevreden, alles zag er keurig uit. Met een nieuwe afspraak voor over een poos op zak ging ik weer huiswaarts, en ook nu liep alles voorspoedig.
En zelfs de bedenktermijn voor de nieuwe extra koper ging voorbij zonder sjoege, dus alles is rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten