Volgers

donderdag 20 augustus 2020

De Panoven

 Eva Beunk heeft weer een nieuw spektakelstuk geschreven. Deze jonge componiste ken ik van haar opera in Fort Pannerden, Op Wacht geheten, waar ik vorig jaar september naar ben gaan luisteren en kijken. Dat beviel me goed, en ik heb contact gehouden. Nu is ze dus weer te horen. Haar bijzonderheid is dat ze steeds monumenten of andere bijzondere plaatsen weet te strikken als locatie voor haar werk. Deze keer was dat de Panoven, een oude dakpannen- en klinkerbakkerij vlakbij Zevenaar, aan de Gelderse Poort. Toen ze op Facebook vroeg om steun bij de voorbereiding, was ik er dan ook als de kippen bij om me op te geven. Het gebied daar ken ik helemaal niet, en Zevenaar is een plek waar ik dacht te willen wonen. Samen met haar muziek dus drie goede redenen om te gaan. 

Natuurgebied De Karekiet
Het was mooi weer, en ik had een route bedacht over het natuurgebied, dus Eef wilde graag mee. Zevenaar is vanuit hier goed te bereiken. Vanaf het station daar loop je zo het gebied in. Het was inderdaad bijzonder mooi. Een parkachtig terrein, waarachter een lief zwemwater lag, dat gebruikt werd door een paar gezinnen. Daar weer achter was het natuurgebiedje in wording de Karekiet, en daar ging ons pad. Het werd geen lange wandeling, want we moesten natuurlijk op tijd bij de Panoven zelf zijn. Daar werden we hartelijk ontvangen door Eva. Al gauw waren de andere helpers er ook en we moesten volgens instructie een pad lopen, en wat handelingen verrichten met klinkers. Zo gaat ook het stuk heten: Klinkerweg. Het is een belevenis om zoiets te doen in een oud industrieel gebouw. We mochten er ook in, boven bij de oven. Ik vond het een geweldig leuke ochtend. Eva en haar scenarist Noa waren er blij mee. 

De componiste
Mijn klinker

Interieur Panoven
Daarna liepen we weer naar het station. Eef ging daar op weg naar huis, ik liep nog even door de stad Zevenaar. Leuk om die gezien te hebben. Het was er levendig, maar het is geen bijzonder mooie stad. Een grote kerk, een uitgebreid winkelcentrum, een markt die op de schop gaat; het oude Raadhuis is er afgebroken en er zal dus wel iets nieuws komen te staan. Allemaal vrij laag. Er was ook een grote groententuin. Die was open, dus daar heb ik even rondgekeken. Kopen hoefde ik niets, en daarna werd het tijd om de trein weer in te gaan. 

1 opmerking: