Volgers

zondag 16 augustus 2020

Lijstje

 De boerenkool voor Marjorie zit in de rugzak van Eef, hij zal het vanmiddag aan Hugo overdragen. Dan heeft ze ook eens iets echt lekkers te eten. Nu ik weer alleen zit, is het tijd om het huis eens te kuisen. De was te doen, de ondergespatte buitenkozijnen te reinigen. Ach, het hoort erbij, en omdat mijn voet nog niet je dat is, ga ik niet wandelen vandaag. Het gewicht dat ik kwijt was met de snoeihitte zit er al weer aan, ik blijf gelukkig heel stabiel. Vandaag zal ik proberen om de Dood en de Jongeman af te krijgen. Misschien lukt dat wel.

Frans Hals Youth with skull.jpg
Frans Hals heeft ze al
samen geschilderd

PS: inderdaad heb ik het stuk zodanig tot mijn tevredenheid gekregen, dat ik er een nummer aan heb toegekend. Het is nummer 0304 geworden, mijn eerste in de 03-serie ofwel op teksten van mijzelf. 

Wat is de afgelopen week gelezen heb: 

Geert Mak, De eeuw van mijn vader. Een kroniek van zijn familiegeschiedenis, gelardeerd met de geschiedenis van Nederland op de achtergrond. Maar vooral dus verhalen over Zwart Nazareth ofwel Schiedam, zeilmakerij en de oorlog in Indonesië, zowel '40-'45 als de tijd waarin Nederland zich zo heeft misdragen daar, vlak voor het land zelfstandig werd. En over de moeizame integratie van degenen die de oorlog hadden overleefd, Indonesiëgangers en joden. Altijd interessant wat Mak schrijft; wel duidelijk een geschiedschrijving van het protestante deel van ons land. Een familie van louter dominees, die Makken.

Luc Deflo, Macht. Een thriller, maar zeer de moeite waard door de beschrijving van sociale keuzes die mensen maken, hoe ze liegen en bedriegen en daarmee gefortuneerd kunnen raken. Totdat het misgaat dan. Was even lekker makkelijk ook om met die hitte te lezen. 

Henk van Gelder, Joop van den Ende de biografie. Een beschrijving van een man die blijkbaar als kind al mensen kon inspireren en leiden, maar wel een driftkikker en een potentaat op zijn tijd. Ik neem mijn pet af voor iemand zoals hij die geen enkele opleiding heeft, altijd met zijn handen had gewerkt en de droom heeft om artiest te worden. Dat zat er niet in, maar organiseren kon hij en zo bouwde hij zijn rijk op. Gek genoeg leest het alsof hij van de ene mislukking naar de andere wankelde, maar er wel telkens (veel) geld voor kreeg. Dat gaf hij ook weer uit, soms ten koste van de artiesten in zijn stal, maar die namen het hem vrijwel nooit kwalijk. Ik zat een beetje verbouwereerd te lezen want echt sympathiek kwam wat hij deed allemaal niet op mij over. Maar waarschijnlijk zit dat voor een belangrijk deel in het soort amusement, met artiesten die de reden zijn dat ik al jaren geen televisie meer kijk, en zelfs geen televisie meer heb. Als er wordt gejuicht over zijn werk met shows van Ron Brandsteder en Henny Huisman, Imca Marina en dergelijke, tja dan haak ik af. Ik begrijp werkelijk niet dat met die rommel zoveel geld te verdienen valt. Wat mij betreft mogen ze die lieden op tv allemaal een modaal inkomen geven, maar niet de torenhoge bedragen die daar omgaan. Dus ik ben bevooroordeeld. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten