Volgers

dinsdag 18 augustus 2020

Huitzilihuitl

 Een heel nieuwe wandeling vond ik van Holten naar Knoopsgaten ofwel Deventer Colmschate. Een mooie afstand en op de kaart te zien geen bebouwing van betekenis. Ik had Eef opgetrommeld om me in Deventer te ontmoeten en zo reisden we samen naar Holten. De aansluiting was direct gevonden en daar gingen we. Ik ben altijd benieuwd of zo'n wild plan ook een mooi gebied oplevert. En dat was inderdaad het geval. Tot mijn grote vreugde kwamen we over meerdere zandwegen, dwars door onbewoond gebied op een enkele boerderij na, met veel bomen, in het vriendelijke dorp Dijkerhoek. Dat was in het trotse bezit van een stellingmolen, en die draaide. Een klein gezelschap zat op het terras bij de molen. Wij aarzelden of we ook even zouden gaan zitten, maar het was te warm voor een krentenwegge. Verderop was een watertje in een bos, dat ik perse even wilde bekijken al was het niet op de route naar Bathmen, mijn volgende doel. Maar hoe gaat dat met doelen, die kunnen veranderen. Want het bleek een allerliefst watertje met een bruggetje. Daar liepen we natuurlijk overheen, en wat prijkte daar? een wit-rood teken, van het Marskramerpad. Ik besloot om dat verder te volgen, in elk geval tot vlakbij Deventer. Intussen kwamen we langs een soort historische route. Een rij opeenvolgende paaltjes liet weten wat er allemaal is gebeurd in de jaren van pakweg 1100 tot misschien wel 1700. En wat bleek er gebeurd te zijn in het jaar onzes heren 1417? Jazeker, toen heeft Huitzilihuitl het stokje overgenomen van de eerste heerser over Tenochtitlan, en tijdens zijn regering gezorgd voor een aantal bouwwerken. Hoewel in Wikipedia staat dat dat juist zijn overlijdensdatum is. Er is zelfs een plaatje van hem: 

Huitzilíhuitl.gif

(plaatje van http://library.thinkquest.org/27981/aztecrulers.html, Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7106568)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten