Volgers

vrijdag 21 augustus 2020

Jam

 Veel fruit had ik nog in de koelkast liggen. Om het niet te laten versnotten was het tijd om jam te maken. Vlierbes, aardbei, framboos, en bij uitzondering ook aalbessen. Ik had een potje aalbessenjam ergens op de kop getikt met het idee om de maker een plezier te doen; ik verwachtte er niet veel van. Maar dat bleek me lekker te zijn! Daarom wilde ik het ook zelf maken. Het leverde me vier volle potten op, en een lege koelkast. Toen ook het restje snijbonen en gans niet door de plee hoefde, was ik helemaal tevreden. 

Fractaalstructuur
De vlierbessen had ik buiten geplukt. Het is prachtig om te zien hoe de fractaalstructuur in een trosje vlierbessen te zien is. Ik heb er een poosje vol bewondering naar gekeken. Daarna at ik buiten in de zon een heerlijke geroosterde boterham met kornoeljejam. Dat lukte niet in mijn eentje: net wou ik een hap nemen, landt er een wesp op. Die vond het ook duidelijk heerlijk. Ik was benieuwd hoeveel het beestje op zou kunnen, en dat was echt een heleboel! Toen het tenslotte boerend en met volle maag tegen zijn zin weer moest opvliegen, heb ik de rest van de boterham opgegeten. De Jongeman zit inmiddels in mijn map. Even contact gehad met Marieke; we gaan weer een keer lunchen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten