Volgers

woensdag 19 augustus 2020

Groentenbingo

 Dodelijk vermoeid voelde ik me vandaag, en daarom heb ik niet veel uitgevoerd. Maar wel ben ik in Zwolle kaas gaan halen bij Harry Schonewille, de man van SlowFood. Die heeft toch zulke lekkere kazen. Ik heb er gewoontegetrouw vier uitgezocht. Eigenlijk had ik nog wel even willen rondkijken in het winkelcentrum, maar de bus ging meteen weer terug en puf had ik toch niet. Na de lunch ging ik vervolgens nieuwe aardappels en limousin vlees halen bij boer Koekkoek (ja zo heet hij) en toen wilde ik even in de tuin zitten. Maar dat was me te heet; ik heb op bed een uurtje liggen lezen, geheel tegen mijn gewoonte in. Eef kwam monter terug uit Workum, waar hij natuurlijk spek had gehaald. Hij zou koken met wat ik had klaargezet, en ik zou proberen wat ingrediĆ«nten te halen bij de volkstuinen hier. Het is namelijk de gewoonte hier om in het oogstseizoen elke woensdag de overtollige groenten uit te geven aan belangstellenden. Ik was heel benieuwd hoe dat zou gaan, hoe leid je zoiets in goede banen? Nou, dat is aan de Wijhenaars wel besteed. Bij aankomst kon je een nummertje trekken uit een waaier in handen van de gastheer. Dat was een willekeurig nummer; hij riep vervolgens in de normale volgorde de getallen op. Dus als je nummer 10 had getrokken, wachtte je tot dat nummer werd geroepen. Dan kon je bij een schraag met groenten bij twee medewerkers aanwijzen wat je wilde hebben. Er lag van alles: koolrabi, andijvie, sla, tomaten, courgette, maar ook bloemen. Ik was heel tevreden met een paar tomaten en snij-ui. Het sfeertje was prima, het was net een groentenbingo met alleen maar prijzen.

1 opmerking:

  1. Grappig vond ik dat je nog meer ging halen terwijl je eigen minimoestuintje al zo veel productie oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen