Volgers

zondag 3 maart 2019

OFF met Silvia

Mijn eerste OFF zitting was vandaag om half vijf in de Stemzaal 1 van de opera: het stuk van Silvia Lanao en een regisseur. Daar stelde ik me veel van voor, tenslotte ga je niet elke dag naar een nieuw stuk van een prijswinnaar. Maar het eindresultaat laat me in twijfel achter. Er zaten momenten in het stuk waar de muziek me wel iets deed, een vreemde en wat rauwe combinatie van panfluit (schrijft iedereen tegenwoordig voor panfluit?), accordeon en dwarsfluit, met hele en halve secundes, mooie verschillende klanken. Ook zat er een mooi loopje in voor de althobo. Dat werd echter niet ondersteund in de rest van het stuk, voor zover ik kon horen. De sopraan had een prachtstem. Zij zat in een berg zout. De mezzo liep heen en weer tussen die zouthoop en een andere, waar een tenor zong. Door het steeds hardere geren kon je de mezzo niet echt goed horen, en de tenor zat te ver weg, op één moment na, en toen bleek hij een heel heldere stem te hebben. Een saxofoon zag ik nog, en een gewone hobo, maar ik kan niet terughalen wat ze speelden. De tekst was niet te verstaan. Het moest gaan over angsten, en sporen die men in de loop van zijn leven achterlaat, gesymboliseerd door het zout.
Een vreemd spektakel al met al, waaraan ik geen prijs zou toekennen. Misschien was het iets teveel een coproductie geworden, zoals Silvia me vertelde toen ik haar nog even sprak.

De organisatie van het OFF was vrij raadselachtig. De deuren gingen om half vier open, en toen was er een uur lang niets geprogrammeerd?!? Alle kaartjes waren dik in orde, maar je moest 20 minuten in een rij voor je ze kon krijgen, als je ze kon krijgen. En dan weer wachten bij de zaal. Ik besloot dat het goed was zo, geen verdere operaatjes meer, ik word ibbel van dat gewacht, dus ik ging hierna naar huis.

O ja, daaraan vooraf gaand was ik bij de Wandelbeurs geweest. Weer een heel pakket informatie gescoord, maar niets over Roemenië of Bulgarije helaas. Wat ik heb meegenomen ga ik eens kritisch doorkijken, in elk geval zat er iets leuks over de Hunsrück bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten