Volgers

donderdag 14 maart 2019

Tornado

Zo'n regendag als vandaag kun je alleen maar gebruiken om als een tornado door je huis te gaan. Alle losse rommel van de Spanje periode, opgevouwen maar niet opgeborgen kleding, informatie die gehaald was op de Fiets- en Wandelbeurs, het moest allemaal naar zijn plek. Maar ook: de sinaasappelen die er nog lagen, restjes drop, weg ermee. Stofzuigen, nog een enkele kat uit de tuin jagen, en verder wat vruchteloos componeren.
's Avonds nog een filmpje van Dick gekregen over een tornado bij Roetgen die eigenlijk een wervelwind is geweest. Wordt voor het gemak ook wel tornado genoemd, maar die heb je in soorten en maten: vanaf 64 km per uur draaiing mag het zo heten. Van tijd tot tijd, o'n 35 keer per jaar, komt dat voor in Nederland. Ik herinner me een bericht over een windhoos op een camping, één bij een dansfestijn met partytent en een keer met een zeilboot die op het IJsselmeer in een windhoos terecht kwam. Van dichtbij heb ik het ook een keer meegemaakt. Ik woonde nog op mijn huurflat. De hoos kwam van verre aanrollen, werd tussen twee flats door over het fietspad getrokken. Hij volgde het fietspad, dat grensde aan mijn flat, en ik hoorde en zag de draaiende pijp lucht met stof en bladeren voortgaan in een langzaam tempo. Elke boom waar hij langs kwam, werd ontworteld en kwam met een doffe klap neer. Vlak na mijn flat boog het fietspad af, onder een tunneltje door, en ook de windhoos draaide die kant op, richting de huizen langs de bosrand. Zolang ik de windhoos zag gaan, dreunden er bomen neer. Een beangstigend gezicht. Hoe zal dat zijn als er een krachtige tornado is, zoals in Amerika(tot zo' n 500 km per uur).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten