Volgers

vrijdag 8 november 2019

November Music

Voor de verandering doe ik eens iets heel anders. November Music! Met Anja M., die ik in Calpe leerde kennen,  sprak ik lang geleden af om naar een concert van haar keuze te gaan. Vandaag ging het gebeuren. Eerst maakten we een korte wandeling over de groene randen van Den Bosch. Daarna begonnen we aan het muziekprogramma. Dat werd een lang lunchconcert in het donker. Het is het stuk Solstices van Georg Friedrich Haas. Er speelde een strijkkwartet, het stuk was minimalistisch en microtonaal. Door alles wat er door mijn hoofd spookt, vond ik het moeilijk om me mee te laten slepen. Toch lukte dat soms.
Concentratie voorafgaand aan Solstices van GF Haas
Anja hoorde er stadsgeluiden in, gehoord vanuit een bed bij het ontwaken, ik hoorde onderwater muziek, een dans van jonge walvissen. Drie kwartier duurde het, en daarna hebben we wat bijgepraat. Anja blijft gidsen bij Loopend Vuurtje, ook nu Marion er mee gaat stoppen en het overdraagt. Het was een heel genoeglijk weerzien.
's Avonds had ik wéér iets: Fauré, Poulenc, en Spirit of Mustafa van Joost Kleppe door het Groot Omroep koor.

Van Joost kreeg ik mijn eerste compositielessen, dus ik was benieuwd naar zijn eigen magnum opus. Ik zat op de plek die Jan-Peter me had aangeraden: achter het orkest. Daar kun je zien hoe de instrumenten mengen. Daar heb ik dan ook op gelet, was leerzaam. Heel bijzonder allemaal. Wel wat veel.

Joost in de bloemen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten