Volgers

zaterdag 6 april 2019

Filmconcert

Het was niet echt mooi weer vandaag, en ik rommelde wat in het dorp. Even naar de tweedehandswinkel, die op deze zaterdag alles in de uitverkoop gooit, maar niks gevonden. Wat spullen weggebracht, een krantje gekocht. Toen werd het tijd om in de trein te stappen. Ik ga deze avond naar een concertje in Dalfsen dat ik mede tot stand heb helpen brengen. Ene Florien is sopraan, en zij heeft een programma bedacht met een film erbij. Het is klassieke muziek, en het bleek een soort ode aan de melancholie te zijn geworden, dat ze licht cabaretesk neerzette. Een kistje met boeken diende als vehikel voor een aantal citaten, die naar een lied moesten leiden. Er kwam van alles langs: Debussy, Schubert, Tsjaikovsky en Dowland, een merkwaardige combinatie. Allemaal hadden ze wel iets melancholisch op muziek gezet. Na deze serie kwam er een serie liederen van Messiaen, inclusief een vocalise, die niet onderbroken werden door citaten maar waar een film achter werd geprojecteerd.
De film intrigeerde wel. De hoofdpersonen zeiden uiteraard niets, maar keken des te melancholieker.
De vrouw leek in een bus weg te dromen in een fantasie over de man die naast haar kwam zitten. Dat was wel mooi gedaan. Helaas heeft Florien een dunne stem, ze had een goede techniek maar het ontbrak aan zeggingskracht. Ach ja, ik ben verwend met al die mooie stemmen die ik al heb mogen aanhoren. Het is duidelijk dat de concurrentie moordend is, je bent pas echt goed als je echt goed bent in dit vak.

Om het mezelf makkelijk te maken, overnachtte ik in Dalfsen. Het Klooster, waar ik logeerde, had fietsen voor zijn gasten en daar heb ik lekker gebruik van gemaakt. Ik heb, voorafgaand aan het concert, twee uur langs de Vecht gefietst waarbij ik ook met een pontje over het water ben gegaan.
Het Klooster was een fijn hotel, eenvoudig maar vriendelijk en alles was in orde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten