Volgers

donderdag 18 april 2019

Tienhoven check

We liepen vandaag weer van Tienhoven naar Hollandsche Rading, om te kijken of er meer vogels zouden zijn en ook om de insectenstand te checken. Het was bedroevend. Wel wat vogeltjes, maar de prachtige draslanden lagen bijna leeg te wachten op een invasie van broeders. Een enkele kievit, wat kleine zangers zoals rietgors, hebben we gezien, maar het hield niet over. En dat terwijl het heel wat warmer was dan de vorige keer.
Langs de kant van de weg bloeide er uitbundig een vrij eenvormig geel bloemetje, niks bijzonders. Op die kilometerslange weg met bloemen zagen we niet één insect gebruik maken van al dat lekkers... daar werden we toch wel verdrietig van. Een zitje aan de kant van de weg bracht weer enige vrolijkheid terug. Ik ging niet verder dan station HR, een kort stuk dus weer, maar ja, mijn benen protesteerden nog vanwege Debbie. Eef liep door. 's Avonds zagen we elkaar weer bij de ALV van de NEV. Tot mijn stomme verbazing ontmoette ik daar een oude roeigenote van mij, uit mijn studietijd! Zij was als imker geïnteresseerd in het wel en wee van insecten en wil nadenken over betere manieren om de honingbij te behandelen, beter dus dan als industrieel productiedier. Dat klonk mij heel sympathiek in de oren.
Na een zeer professioneel geleid formeel deel kwam er een lezing met allerlei enge stekende en zuigende beesten, waarbij filmpjes werden getoond die er niet om logen. De inleider liep over van enthousiasme over zijn mooie teken, tijgermuggen en andere ziekte-overbrengers. Als medewerker van Voedsel- en warenautoriteit hield hij de ontwikkelingen daarvan in de gaten, en zorgde voor voorlichting voor het publiek. Wij kregen de meer wetenschappelijke versie te zien. Een erg interessante avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten