Volgers

zondag 7 april 2019

Vijf uren gaans

Vanuit Dalfsen had ik gepland om naar Ommen te lopen, maar de zon stond erg laag en ik had er een beetje last van. Daarom liep ik de andere kant op. Dat had ik nog niet eerder gedaan, dat was dan weer een bonus, en het bleek een alleraardigste wandeling te zijn dwars door weilanden, bossen en halfopen land. Ik kuierde met een vlot tempo door, en toen er ongeveer drie uur voorbij waren voelde ik het toch wel. Bovendien had ik even een afgeschut plekje nodig, en waar ik toen was, was het wel heel erg open. Net op dat moment moest ik beslissen of ik rechtstreeks naar Zwolle zou lopen, of nog een stukje omlopen via Soeslo. Laat er nu op dat kruispunt, bovenop de snelweg, net een eenzaam gebouw te zien te zijn: de Zwolse sauna. Daar ging ik naar binnen, nam bij een haardvuur een kop koffie - uitstekende koffie trouwens - en zocht het beschutte plekje op. Daar knapte ik zo van op, dat ik besloot om de langere weg te nemen. Spijt kreeg ik daar niet van. Soeslo bleek een mooi landschap te zijn, waarna het pad via een kronkelslootje door het weilandengebied ging. Helaas ben ik tot twee keer toe een weiland gepasseerd dat met Round Up was 'behandeld'. Bij het passeren werd ik bijna onwel van een walgelijke, zoetige lucht die ik direct met de dood associeerde. Welke gek doet dit zijn landerijen aan? ik zag de gek in kwestie met een grote trekker over zijn land rijden, en wenste hem toe dat hij als eerste in eigen persoon het effect van Round Up zal merken.
Gelukkig waren het uitzonderingen. Toen ik bij het gehucht of dorp Wijthmen was gekomen, kwam er langzaamaan meer bebouwing maar het bleef groen, tot ik afsloeg om bij het station te komen en op de snelweg aankwam. Daar was een bushalte, had ik gezien. Maar wat blijkt: in Zwolle rijden er geen bussen op zondag in de periferie. Dat was een streepje door de rekening. Ik moest dus nog vijf kilometer wegwerken. Dat lukte, zelfs nog een beetje door groen, en na het nuttigen van wat brood met kaas. Maar bij de trein was ik wel uitgevloerd. Ik had 5 3/4 uur gelopen waarvan niet meer dan drie kwartier pauze.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten