Volgers

dinsdag 16 april 2019

Notre Dame

Vandaag wordt het nieuws overschaduwd door de brand in de Notre Dame te Parijs. Het moet bij renovatiewerkzaamheden gebeurd zijn. Ik vraag me dan af, hoe? heeft iemand een brander te hoog afgesteld? even koffie gaan drinken? is er iets omgegooid? De brand was enorm, de lichtgrijze rookwolken van oud en kurkdroog hout gingen hoog de lucht in, de rode gloed flakkerde tegen de horizon. Een roerend gezicht: een groot aantal Parijzenaars was op de knieën gegaan om in de open lucht te bidden en te zingen, één van de liederen aan Onze Lieve Vrouwe, misschien wel van Guillaume de Machaut.
De kerk dateert uit de 12e eeuw, heeft stormen, revolutie en grootste gebeurtenissen meegemaakt. Nu is het dak ingestort, maar men zegt dat enkele reliquien zijn gered. Blijkbaar leeft dat nog sterk in Frankrijk. Er zijn direct honderden miljoenen euro's toegezegd door schandalig rijke lieden, die nu een goed doel voor hun geld hebben, namelijk de herbouw van dit monument van de westerse beschaving. Er was meteen nepnieuws: de Al Aksa moskee zou ook branden. Althans, ik heb dit nieuws nergens bevestigd gezien door betrouwbare bronnen. Krankzinnig, zoals tegenwoordig berichten op de media worden geslingerd.
Intussen gaat het leven gewoon verder. Vanochtend stond ik op de weegschaal, en sinds heel lange tijd geeft die een gewicht boven de 67 aan. Dat betekent dat ik moet gaan vasten. Droog brood, water, en vanavond een heel klein beetje vlees om het vol te houden. Koffie en thee mogen ook. Ik baal als een stekker, en begrijp niet hoe het kan. Misschien toch te weinig beweging? ik heb er de laatste tijd helemaal geen zin in. Maar omdat het moet, heb ik na Debbie nog maar een half uur op de loopband gestaan, hoog tempo en helling van 10%. Nou maar hopen dat het helpt.

1 opmerking:

  1. Het waren niet zomaar reliquiën; de doornenkroon en een spijker van het kruis waren er bij!

    BeantwoordenVerwijderen