Volgers

zaterdag 13 juli 2019

De Winter

Vandaag kon ik helaas geen stap buiten de deur zetten, en heb daarom de dag nuttig besteed door mijn boekenkast met papieren boeken uit te dunnen. Ik koos het boek Het Recht op Terugkeer van Leon de Winter, dat nog gelezen moest worden voor het weg kan.
Het is een prachtig maar droevig boek, waarin De Winter beschrijft hoe een ontwikkeld mens gemangeld kan worden door de maatschappelijke situatie. Het beschrijft ook hoe de huidige politieke situatie, en dan vooral in Israël, zich zou kunnen ontwikkelen in de komende decennia. Daarbij grijpt hij onder meer terug op wat wij weten van de Ottomanen en hun gewoontes. Ook beschrijft hij de teloorgang van een mens onder invloed van rampspoed. Het eindigt met de in de titel aangekondigde terugkeer - maar niemand wordt daar blij van. Mooi geschreven, maar nu heb ik het uit. Hierbij verdwijnt het uit mijn huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten