Volgers

donderdag 11 juli 2019

Kersenpitten

Kersen eten, heerlijk, in deze tijd zijn ze er volop en ze smaken nu ook heerlijk zoet. Kersen zijn niet altijd even lekker, maar deze zwarte kogels van Hollandse bodem zijn verrukkelijk. Voor je het weet heb je een schotel vol pitten. Nu is het zo dat je die pitten ook goed kunt gebruiken. Je kunt er vulling van maken voor een kussen, of voor een 'hittepit'. Doe een zak met kersenpitten in de magnetron, laat ze maximaal twee minuten erin, daarna geven ze hun warmte langzaam af en zijn dus in de winter heerlijke kussentjes voor koude handen of voeten. Om die reden spaar ik al heel lang mijn kersenpitten op.
Maar hoe krijg je ze schoon genoeg om te gebruiken? Meestal wordt aangeraden om ze te weken in biotex. Dat is natuurlijk wel een gemeen goedje dus daar voelde ik niet zoveel voor. De oplossing deed zichzelf aan de hand. Op een mooie zomeravond had ik eens een schaaltje kersen gegeten, en de pitten 's nachts buiten laten staan. De volgende ochtend waren ze brandschoon! Enkele naaktslakken zag ik zachtjes boerend zich verschuilen achter de graspollen. Bleek dat de slakken dol zijn op de restjes kers. Ze storten zich er 's avonds op en laten niets achter. Kan het diervriendelijker en milieubewuster? Gauw nog maar even een schaaltje pitten buiten zetten.

1 opmerking: