Volgers

woensdag 7 augustus 2019

Mollo

Bridgen is een teamsport. Dat loopt niet zo direct in het oog, want je bent maar met zijn tweeën, maar het hele idee is dat je met elkaar communiceert, over de hoofden van de meeluisterende 'vijand' heen en vervolgens vernietigend toeslaat of je glansrijk verdedigt tegen de spelende ops.
Dat gaat natuurlijk niet zomaar. Daar moet je voor studeren, en hard ook. Eerst hebben mijn bridgepartner Eef en ik een aantal jaren (!) besteed aan het biedsysteem, in ons geval van de onvolprezen Chris Niemeijer die wij bij onduidelijkheid nog persoonlijk kunnen raadplegen ook. Voor je alle ins en outs van zo'n biedsysteem door hebt, en vooral voordat je elkaar daarin begrijpt puur door te bieden, ben je al gauw een aantal jaren onderweg.
Nu we weer beiden enthousiast zijn over onze sport, gaan we ook serieus de diepte in van het af- en tegenspel. Ook dat is een vak apart, en daar is gelukkig een leermeester voor in de vorm van het boek van Mollo en Gardener, dat ik al weer een poos geleden aangeschaft heb. Nu heeft ook partner Eef een Mollo in het Nederlands op de kop getikt. De man had volgens mij ook aanleg om cabaretier te worden, want de manier waarop hij het boek heeft geschreven, doet je regelmatig in lachen uitbarsten, terwijl het zonder uitzondering technische pareltjes zijn die hij beschrijft. Een klein citaat:

'We zitten in 2SA. Wanneer de klaveren 3-2 breken - en dat doen ze meestal - zijn er negen steenkoude slagen. Jawel, ik zou willen dat we in de manche zaten. Maar gedane zaken nemen geen keer. We zitten in twee, dat moet kinderspel zijn. Niemand kan me mijn twee azen afnemen en ook niet harten HV. Ik heb alles bij elkaar vier klaverenslagen nodig. Welk onheil kan me overkomen? Iemand kan vier klaveren hebben, en dan heeft de ander een singleton. Dat gebeurt toch nog vaker dan je denkt. Ik moet dus maar even opletten. Als ik de vrouw en dan een kleintje naar de dummy speel, weet ik het nog niet. Oost gaat misschien wel renonceren....' enz.
of
'Hoe weten we dat hij precies drie klaveren heeft? De zeven heeft het geheim verklapt, tenminste voor degenen die hoofdstuk tien hebben gelezen. Noord heeft gesignaleerd en daarmee een doubleton getoond. Zijn zeven kan geen singleton zijn, want dan zou west vier klaveren hebben en het contract zou geen drie sans atout heten.'

Dat leest toch als een trein! Een boek om te smullen. De eerste ervaringen met het gebruik van de nieuwe kennis is ook positief. Nu nog het belangrijkste bereiken: dat je echt als team samenwerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten