Volgers

zaterdag 31 augustus 2019

Inundatiebank

Er zijn allerlei banken in Nederland, speelgoedbank, spermabank, databank, Finanzbank en dus ook een inundatiebank. Vandaag liep ik in mijn eentje rond Leerdam. Ik zou weer eens een verkocht boek wegbrengen - kon ik aan de koper zelf overhandigen, hij was thuis - en had een bijpassend klompenpad uitgezocht, het Rhenoijsepad. Niet te lang, 14 km, en lekker groen. Leerdam bleek moeilijk te bereiken te zijn, ook hier was vandaag het spoor uitgevallen wegens werkzaamheden. Het moest met de streekbus. De NS bus kon ook, maar dat duurde een uur langer. Ferry haakte af, hij had nog een klus te doen voor Hugo en alles bij elkaar werd het hem te geleerd. Helemaal ongelijk gaf ik hem niet. Daarom liep ik op zeker moment alleen bij de Kooise Natuur, achter het Acquoise Meer, langs het Schootsveld waar ik de Inundatiebank ontwaarde.

Dit is nu de Inundatiebank
Geen gewone bank, maar een bank die je moet opklimmen, voldoende hoog om een flinke overstroming te kunnen hebben.
En nu wil het geval, lieve lezers, dat deze bank staat bij de Diefdijk. De Diefdijk is de dijk die in 1284 is opgeworpen om de hoofdwaterkering tussen de Betuwe en de Vijfheerenlanden (Holland en Utrecht) te geleiden. Dieven, dat is wegnemen, en hier was dat de grond die gebruikt is voor het bouwen van die dijk. Daar waar het is afgegraven is het Schootsveld - kon je mooi de vijand zien aankomen. Die bank is niet zo oud vrees ik, maar de geschiedenis staat er in gegraveerd en inderdaad, je hebt een fraai uitzicht over het vrije veld. Achter je word je beschut door de bossen. Daar is niet veel van over maar op die plek is het er. Vrij snel was ik weer terug bij Kaatjes Theetuin, waar ik vooraf een koffie met appelgebak had gebruikt, en het ertegenover liggende Oude Horn, een voormalig sluisgebouw dat prachtig in een vijvertje ligt. Momenteel wordt er door glaskunstenaars atelier gehouden. Ik heb even binnen gekeken, het zag er leuk uit. Toen had ik niet veel puf meer. Terug in het piepkleine Leerdam hield ik het voor gezien. Ik keek nog even naar een saffieren ring, maar heb die toch maar niet gekocht. De bus naar Utrecht kwam vier minuten nadat ik op de halte ging staan en de reis verliep verder goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten