Volgers

donderdag 8 augustus 2019

Wit

Een paar dagen geleden kreeg ik een posting op Facebook van China Daily, waar ik enigszins in ben geïnteresseerd. Deze posting trof mij als een bijzondere. Die dag had er al weer een jongeman in Amerika een schietpartij aangericht met veel doden. De posting ging daarop in. Er werd gesteld dat men, het westen? blind was voor het gevaar van de witte terrorist. De gevaarlijke witte mens, daar moest meer naar worden gekeken. De superioriteit van de witte mens zou steeds kijken naar zwarte, of gekleurde mensen (geel werd niet genoemd) die gewelddadig zouden zijn. Maar men moest zich bewust worden dat juist witte mensen veel terreurdaden plegen.
Waarom vind ik die posting er zo uitspringen? wel, dat is omdat tot in de herhaling de kleur van de Amerikaanse en Europese mens werd genoemd, en dat gesteld werd dat mensen met deze kleur niet (langer) superieur zijn, dat men dat niet meer moest vinden; dat mensen met die kleur gevaarlijk zijn.
Ik zie er een soort waterscheiding in. China gaat in de aanval en gooit zijn gewicht nu voor het eerst in het neerhalen van de tot nu toe als dominant beschouwde kleurgroep mensen. Deze uitlating klinkt als je reinste racisme. De discriminatie slinger gaat straks misschien de andere kant op? Benieuwd of dit een vastomlijnde strategie van het land is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een chinees blad zich dit zomaar laat ontvallen. Ze hadden het ook kunnen hebben over rechts extremisme. Dat is zoals er in 'onze' media over wordt gecommuniceerd. Dat doet het onderwerp meer recht, want het betrof net als bij andere gevallen weer een jongeman met racistische motieven. En daar waren we nou juist tegen. Maar dit chinese dagblad blijkbaar niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten