Volgers

maandag 13 juli 2020

Eitjes aan de kraam

De eitjes waren op, en dat is voldoende reden om een stuk te fietsen, naar het eierboertje hier in de buurt. Natuurlijk ging ik eerst even langs Het Goed, om wat spullen weg te brengen en te kijken of er iets van mijn gading was. Deze keer was dat niet het geval. Bij het eierboertje vond ik een mooi doosje, 10 eitjes, en twee andere fietsers die zich verlekkerden aan de kersen. Wij kwamen te spreken over het vertrouwen dat er hier is in de medemens. Het potje met geld stond gewoon in de kraam, en je moet het open schroeven om je geld erin te doen - bij al het geld dat er al in zit. De fietsers, uit Heemstede, zeiden dat dat bij hen wel anders gaat. De spullen worden gejat, het geld wordt meegenomen. En dat gebeurt daar ook uit de moestuinen, die worden leeggeplukt. Zelfs was er eens een hele kraam met spullen meegenomen. Ik wil er niet aan denken. Laten we het hier maar zo vol vertrouwen houden.
Na wat liggen zonnen in de tuin had ik geen zin meer om te lopen. Daarom hees ik me andermaal op de fiets en ging eens door het gebied Boerhaar fietsen. Helaas zag ik nergens kramen aan de weg, maar het is wel erg mooi in deze zonnige tijd. Ik kwam uit bij de fruitboer en kocht daar boerenijs. Thuis at ik de sla op, en door Eef zelfgemaakte vla. Heerlijk allemaal.

O ja, vorige week heb ik gelezen:
Colson Whitehead, De Ondergrondse Spoorlijn - een wrang verhaal over slavernij en de vreselijke behandeling van zwarten in het Zuiden van Amerika. Een zwart meisje slaagt er in te ontsnappen aan haar slavernij met hulp van een organisatie die zich daarop toelegt. Haar verhaal wordt nogal onderkoeld verteld en heeft daardoor misschien nog meer impact.
Simon Vuyk, De Waarheid achter de Vuurwerkramp - een onderzoeksverslag naar wat volgens deze journalist en criminoloog wèl het verhaal is van de ontploffing in Enschede op 13 mei 2000. Ikzelf  zag het gebeuren, vanuit de trein naar Deventer, kilometers er vandaan. Een harde knal en een enorme rookpluim steeg op aan de horizon. Vuyk heeft veel boven water gehaald maar kan het niet juridisch waterdicht bewijzen. Hij suggereert corruptie bij een overheidsinstantie met illegale wapenhandel.
Steven Hall, Gehaaid. Een surrealistisch boek waarbij Science Fiction wel heel erg de kant van de Fiction is opgezworven. Er zou leven ontstaan uit ideeën en concepten van mensen. Dit leven voedt zich met herinneringen. Tevens is er een waanzinnige geleerde geweest die.... en dan breidt het verhaal zich uit tot filmische hoedanigheden. Dus laten we maar wachten op de verfilming. Het begin was intrigerend en mooi geschreven.

1 opmerking: