Volgers

vrijdag 31 juli 2020

Vallende sterren

Gisteravond sprong ik op de fiets; ik wilde nog één poging wagen om de komeet Neowise te zien. Daarvoor leek mij een punt op de weg naar Raalte wel geschikt. Ik peddelde er naar toe, het was nog wel enigszins licht, maar de duisternis zette al in. Tot mijn schrik deed mijn voorlamp het niet; moest ik laten nakijken. Op mijn plekje aangekomen tuurde ik de hemel af, maar al wat ik zag, geen vallende ster. Wel aan de zuidhemel de heldere schijn van Jupiter, en niet ver daarvandaan de iets minder grote maar ook heldere Mars. Ook heel bijzonder toch? Ik drukte mijn verrekijker nog eens goed tegen mijn ogen, draaide even mee naar de zuidhemel en.... viel keihard op mijn snufferd. Het stuur van de fiets was onder me vandaag gedraaid en ik hield de fiets niet meer. Bonk, daar lag ik. Dus wie was er nou de vallende ster. Ik kwam op mijn handen terecht, niet ernstig gelukkig, en ook verder leek er niets mis te zijn gelukkig. Er kwamen net twee fietsers van de kant van Wijhe aan, en zij hielpen me vriendelijk overeind en checkten nog even of het wel goed ging. Lieve reactie! maar alles was in orde. Behalve mijn fiets, merkte ik toen ik weer wilde wegrijden. Hij was niet helemaal kapot maar liep aan en het spatbord zat los. Dus moest ik vanochtend ijlings naar de fietsenmaker. Ik laat hem repareren of neem een nieuwe tweedehands fiets, iets moderner, want eigenlijk is deze me iets te laag. Ik moet nog even wachten want al zijn fietsen waren in de verhuur.
Thuis heb ik kilo's vruchten verwerkt. Peren, appels, bramen die ik gisteren bij de wandeling had geplukt, de aardbeien van Bea, zelfs wat kersen en natuurlijk pruimen. Het stond allemaal te pruttelen tot ik er moes van had gemaakt. Het moest even afkoelen en kon toen de vriezer in. Gelukkig was daar nog plek.
Verder heb ik boerenkool geoogst en klein gemaakt voor in de vriezer. De bonen heb ik nog laten hangen, het is zo veel allemaal. O ja, een biet is ook in plakjes de vriezer in gegaan, ben benieuwd of dat werkelijk goed gaat. Johnny zegt van wel, zij kan het weten. Het was te heet om buiten te zitten, en ik was pas om half vijf klaar met mijn werk. Toen nog de administratie en het was alweer etenstijd. Daarna heb ik wel even buiten zitten kijken naar de geologie documentaire. Blijft boeiend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten