Volgers

donderdag 24 oktober 2019

Echt?

Vandaag ga ik wel naar Echt om te kijken naar de nieuwbouw daar. De treinen lopen weer. Het is een lange rit maar niet te dol, tot Roermond. Dan volgt de boemel. Het zonnetje straalt bij aankomst. In Echt ga ik eerst naar het dorpsplein, om de sfeer te proeven. Het is allemaal poppeklein, maar het plein is wel gezellig. Maar de rest van het dorp spreekt me niet aan, te laag bij de grond, niks moois te zien. Het Limburgs klinkt hier wel heel plat. Het project ligt een eind uit het centrum dus ik ga weer de andere kant op, loop langs mooi open groen en kom met een grote bocht bij de skeletten van de huizen in aanbouw. Ze zijn best mooi, kleiner dan ik had gedacht, maar de zon op het nog beschikbare huis staat pal op het noorden, het is middag en de tuin is heel donker. Boven is er weinig raampartij. In de stralende zon zie ik goed hoe het wonen gaat worden: somber binnenshuis, een donkere tuin. Misschien wat licht van het westen, maar als daar ook weer wordt gebouwd is dat al weg. En er zal worden gebouwd, de komende jaren. Dat wordt hem dus niet. Wel geniet ik even van de vergezichten op het natuurgebied de Doord. Daar wil ik wel eens gaan wandelen. Het ziet er aantrekkelijk uit. Op de terugweg begeleidt mij op het korte stukje naar de trein weer een onvervalst Limburgs, niet de aangenaamste klank in mijn oren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten